امروزه انواع مختلفی از درایوهای حالت‌جامد یاssd در بازار وجود دارد که انتخاب بین بسته به نیاز و هدف کاربر متفاوت است.

در حال حاضر انواع مختلفی از درایوهای حالت‌جامد در بازار وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها SATA 3 و NVMe هستند. اگر قصد خرید یک درایو SSD برای کامپیوتر یا سرورهای خود رادارید این مقاله را تا آخر بخوانید. همه کاربران از جزئیات و تفاوت‌های فنی بین انواع مختلف SSD آگاه نیستند. در این مقاله سعی داریم شباهت‌ها و تفاوت‌های انواع SSD به‌خصوص SATA و NVMe را باهم مقایسه کنیم.

تفاوت‌های اصلی sata 3 و NVMe

بسیاری از SSD ها آن‌قدر سریع هستند که تنها عامل محدودکننده سرعت نوع اتصالی است که به کامپیوتر شما دارند. رایانه‌های شخصی (رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ) از دو نوع اتصال برای اتصال درایو به اجزای دیگر استفاده می‌کنند: sata 3 و NVMe.

کانکتورهای SATA 3 ترکیبی دوگانه از کابل داده و برق را از SSD به مادربرد رایانه دارند. Serial ATA یا SATA ارزان‌ترین و رایج‌ترین رابط SSD در صنعت است. از طرفی حتی آخرین نسل این پروتکل نیز بیش از 10 سال قدمت دارد و سرعت انتقال آن به حداکثر 6 گیگابایت در ثانیه می‌رسد.

SATA از پروتکل Advanced Host Controller (AHCI) برای اتصال زیرسیستم‌های حافظه/CPU استفاده می‌کند. پروتکل AHCI برای اولین بار برای هارددیسک‌ها توسعه داده شد و محدودیت‌هایی برای راه‌حل‌های سریع‌تر دارد. از طرف دیگر، SATA محدودیت‌هایی دارد.

NVMe اتصال سریع‌تری را با استفاده از رابط PCIe فراهم می‌کند

پروتکل NVMe که به اختصار حافظه غیر فرار سریع نامیده می‌شود، برای بهبود اتصال SSD ایجادشده است. اتصال NVMe از یک پورت PCI-E استفاده می‌کند، بنابراین داده‌ها مستقیماً به مادربرد ارسال می‌شود. این واحد همچنین برق را مستقیماً از مادربرد دریافت می‌کند. به‌طورکلی، یک اتصال NVMe اتصال سریع‌تری رابین SSD و مادربرد فراهم می‌کند. درواقع دسترسی NVMe به خطوط PCI-E بیشتر منجر به انتقال سریع‌تر داده می‌شود.

خطوط PCI-E خطوط انتقال داده روی مادربرد هستند. تعداد این مسیرها محدود است و خطوط انتقال متفاوتی دارند. در مادربردهای جدیدتر، بسته به نوع قطعه برای اتصال، پورت‌هایی مانند x1، x2، x4، x16 برای این کار وجود دارد. پورت مادربرد برای حافظه M.2 معمولاً در مادربردهای جدیدتر سازگار Gen 3 x4 PCIe با حداکثر نرخ اسمی انتقال داده 3.94 گیگابیت بر ثانیه یافت می‌شود. پورت شما می‌تواند x2 باشد، بنابراین از آن برای استفاده بیشتر از حافظه خود استفاده کنید.

NVMe در مقابل ساتا 3 :سرعت تست

نتایج مقایسه NVMe با SATA در جدول زیر به‌وضوح تفاوت بین دو نوع NVMe در کلاس‌های مختلف، تفاوت SATA و NVMe و تفاوت بین HDD و SSD را نشان می‌دهد.

همان‌طور که می‌بینید، SSD های NVMe در تست بسیار سریع‌تر از مدل‌های SATA ظاهرشده‌اند. آزمایش بالا یک آزمایش متوسط است و ممکن است محصولاتی از هردو نوع مدل وجود داشته باشند که مقادیر بالا را نقض کنند.

نتیجه‌گیری

اگر شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده می‌خواهید برای ارتقای رایانه خود از هارددیسک‌های سنتی به هارددیسک‌های مدرن سوئیچ کنید، پروتکل‌های NVMe و SATA 3 پیشرفت‌های قابل‌توجهی در سرعت ایجاد می‌کنند. از سوی دیگر، درایوهای NVMe گران‌تر از SSD هستند. همان‌طور که گفته شد، درایو nvme در انتقال فایل های حجیم بسیار کارآمد است. همچنین اگر عملکرد بسیار بالا برای شما چندان اهمیتی ندارد، استفاده از حافظه‌های ساتا نیز گزینه ایده آلی است.

منبع: پی ام آپلود