اولین پادکستی که گوش دادم قسمتی از جاده ابریشم از پادکست کانال B بود که توسط یکی از دوستان به من توصیه شد. من این پادکست را خیلی دوست داشتم که در یک هفته تمام قسمت ها را گوش کردم. قبلاً نمی دانستم پادکست چیست، اما اکنون به یک طرفدار مشتاق پادکست تبدیل شده ام.

خوب، چه کسی بهتر از طرفداران پادکست فارسی توضیح می دهد که پادکست به چه معناست و کدام پادکست بهترین است؟

در این مقاله می خواهیم خیلی ساده و مختصر دوره تولید پادکست زهرا شیراحمدی توضیح دهیم که پادکست به چه معناست. ما راه هایی را برای گوش دادن به پادکست ها معرفی می کنیم و در نهایت توضیح می دهیم که چگونه می توانید پادکست خود را به صورت رایگان ایجاد کنید.


پادکست چیست؟

به عبارت ساده، یک پادکست صوتی ضبط شده است که در اینترنت منتشر می شود و هر کسی می تواند به محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی می تواند شخصی باشد که در مورد موضوع خاصی صحبت می کند. مکالمات چند نفره، خلاصه کتاب، داستان، یادگیری زبان یا موضوعات دیگر

برنامه را روی تلفن همراه خود نصب می کنید، هدفون را در گوش خود قرار می دهید و از پادکست لذت می برید.

حال بیایید ذره بین را در نظر بگیریم و به این موضوع نگاه کنیم که چرا پادکست با صدای ضبط شده در تلگرام یا برنامه های رادیویی متفاوت است.

آیا این تعریف از پادکست زهرا شیراحمدی به این معنی است که اگر همان پیام صوتی آنها را در تلگرام و واتس اپ ارسال کنیم، یک پادکست ایجاد کرده ایم؟ پاسخ این سوال بله و خیر است!

بله، زیرا پادکست نوعی محتوای صوتی محسوب می شود و محدود به چارچوب خاصی نیست. به عنوان مثال، اگر محمد که صاحب یک گل فروشی است، آموزش های نگهداری از گل های خانگی را به صورت صوتی ضبط شده در کانال تلگرام خود منتشر کند، یک پادکست ساخته است.

نه، زیرا پادکست ها دارای ویژگی های مهم بسیاری هستند. پادکست‌ها را فقط می‌توان از برنامه‌های خاصی دانلود کرد، بنابراین از نظر فنی، هر فایل صوتی که از برنامه‌های پادکست قابل دانلود نباشد، پادکست نیست. علاوه بر این، پادکست ها عموما از نظر صوت و محتوا کیفیت خوبی دارند.

به این ترتیب می توانید به راحتی برای سازنده پادکست نظر بگذارید، پادکست را دانلود کنید یا مستقیما کمک مالی کنید. مهمتر از آن، سازنده پادکست آمار شنوندگان کامل و دقیقی خواهد داشت.

الان هم هستند افرادی که صدای خود را روی تلفن همراه خود ضبط می کنند و پس از گرفتن عکس و تبدیل آن به ویدیو، آن را در اینستاگرام قرار می دهند. اصطلاح پادکست نیز برای این نوع پست ها به کار می رود. همین افراد در صورت انجام چند کار ساده می توانند محتوای تولید شده را به عنوان یک پادکست واقعی منتشر کنند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

بنابراین، در مورد برنامه های پادکست صحبت می کنیم، اجازه دهید نگاهی گذرا به تاریخچه پادکست بیندازیم تا بفهمیم چرا پادکست کمی متفاوت است.

پادکست رو از کجا پیدا کردی؟

در اوایل دهه 2000، ایده انتشار محتوای صوتی در اینترنت برای انواع دستگاه ها جذاب شد. آنها برای تحقق این ایده نیاز به بستر مناسبی داشتند که در آن زمان در دسترس نبود و باید به تاریخچه پادکست و آغاز آن با iTunes فکر می کردند.

در همان سال ها بود که اپل آی پاد یا «پخش کننده موسیقی قابل حمل» را تولید و معرفی کرد.

ایده اصلی این است که پس از انتشار فایل های صوتی، آنها به طور خودکار در پخش کننده های قابل حمل مانند آی پاد دانلود می شوند تا کاربر در هر زمانی بتواند به آنها گوش دهد.

چند سال طول کشید تا این ایده محقق شود، اما در نهایت شرکت های بزرگی مانند اپل پا پیش گذاشتند و راه را برای انتشار پادکست ها هموار کردند. با محبوبیت بیشتر گوشی های هوشمند در بازار، اپلیکیشن ها آمدند و پادکست ها محبوبیت بیشتری پیدا کردند.

این مدل محتوای جدید تا زمانی که یک نویسنده در گاردین (بن همرسلی) اصطلاح پادکست را ابداع کرد، نام خوبی نداشت. او این نام را از ترکیب دو کلمه Broadcast و iPod ساخته است. این همان چیزی است که پادکست + پادکست در مورد آن است!

پلتفرم آیتونز اپل برای پادکست. پس از افزودن قابلیت انتشار پادکست به ایستگاه های رادیویی و اساساً هرکسی که بتواند پادکست خود را منتشر کند. در حال حاضر حدود یک میلیون پادکست فعال در جهان وجود دارد. تعداد پادکست های فارسی در طول سال ها افزایش یافته است. تعداد پادکست های ساخته شده توسط ایرانیان یا فارسی زبانان تا 500 عدد می باشد.

می توان گفت که پادکست شبیه رادیو است. در عوض خانه به خانه با تلفن همراه خود به رادیو گوش می دهند. اگر اینطور فکر می کنید، سخت در اشتباهید. حالا دلیلش را به شما می گویم.

پادکست چه تفاوتی با رادیو دارد؟

اگر از نسل دهه 80 یا بعد از آن هستید، ممکن است هرگز به رادیو گوش نکرده باشید و حتی سعی کرده اید یک یا دو بار برنامه رادیو FM را از تلفن همراه خود حذف کنید. البته اگر از نسل های قدیمی هستید، علاقه چندانی به گوش دادن به رادیو ندارید. چرا باید در عصر اینترنت و شبکه های اجتماعی انتظار داشته باشیم خبر یا برنامه مورد علاقه مان از رادیو پخش شود؟ و این با صدای بی کیفیت و مجریانی که فریاد می زنند سلام جوان های ایرانی! نه، من حوصله ام سر رفته و شما هم.