چاپگرهای جوهرافشان دارای دو جنبه منفی و مثبت هستند و می توان گفت که مزایا و معایب پرینترهای جوهر افشان مختلف به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین در اینجا به نکات مختلفی در مورد این موضوع پرداخته و بررسی های لازم را در مورد چاپگرهای جوهرافشان انجام می دهیم.

چاپگر جوهرافشان یک سخت افزار جانبی کامپیوتر است که می تواند به صورت بی سیم یا کابل به سیستم کامپیوتر متصل شود. چاپگرهای جوهرافشان بیشتر در منازل و ادارات کوچک استفاده می شود. زیرا با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان می توانند کارهای اولیه مختلفی مانند چاپ، اسکن، فتوکپی و ... را انجام دهند.

یک پرینتر جوهر افشان که به آن هد چاپ یا چاپگر DOD نیز گفته می شود. با بیرون ریختن قطرات جوهر از لبه مرکزی عکس می‌سازد یا می‌نویسد. تصویر را می توان از هر نوع کاغذ اعم از مقوا، پلاستیک، فلز و غیره ساخت. تنوع کاربردها در این زمینه نیز به این معنی است که مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان را می توان در چندین زمینه آزمایش کرد.

مکانیسم کار پرینترهای جوهر افشان

علت اصلی مشکلات چاپگر جوهر افشان خشک شدن جوهر در نازل های هد چاپ است. در نتیجه، ذرات رنگدانه و رنگ خشک می‌شوند و بلوک‌های جامد از جرم سخت‌شده را تشکیل می‌دهند که کانال‌های جوهر ریز را مسدود می‌کنند. این باعث می شود که قطرات جوهر روی کاغذ قرار نگیرد یا از موقعیت اصلی خود دور نشود.

چاپگرهای جوهرافشان سعی می کنند با بستن نازل های سر چاپ در زمانی که چاپگر در حال استفاده نیست از این مشکل جلوگیری کنند. با این حال، در بسیاری از چاپگرها، دهانه نازل هد چاپگر به درستی بسته نشده است و باعث می شود رطوبت در هوا تبخیر شود و در نهایت جوهر خشک شود.

برای مقابله با این مشکل، اکثر چاپگرهای جوهر دارای نوعی فرآیند تمیز کردن هستند. این سیستم‌ها معمولاً از یک برف پاک کن یا اسکراپر استفاده می‌کنند که در حین فعال‌سازی روی هد چاپ می‌چرخد. برخی از مدل ها حتی از سیستم خلاء استفاده می کنند که جوهر را از سطح هد چاپ می مکد.

با این حال، همه این روش های تمیز کردن یک ویژگی مشترک دارند. هنگام تمیز کردن هد چاپگر از جوهر زیادی استفاده می کنند. اگر چاپگر جوهر افشان به ندرت استفاده می شود، اغلب باید قبل از چاپ تمیز شود، که منجر به هدر رفتن جوهر زیادی می شود. این را می توان در مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان نیز در نظر گرفت.

حجم بالای چاپ پرینتر

این سیستم ها برای کارهای چاپی کوچک خوب کار می کنند، اما برای چاپ های بلند کوتاهی می کنند.

با توجه به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان، این چاپگرها به طور قابل توجهی کندتر از پرینترهای لیزری هستند و از سوی دیگر، حتی زمانی که فقط یک برگه متن را چاپ می کنند، اغلب جوهر رنگی آنها تمام می شود. در نتیجه استفاده، هزینه هر صفحه برای چاپگر جوهر افشان معمولاً گرانتر از چاپگر لیزری است.

در دسترس بودن، انعطاف پذیری و سایر مزایای چاپگرهای جوهرافشان.

بازدهی هزینه یکی از مزیت های اصلی پرینترهای جوهرافشان نسبت به پرینترهای لیزری است. اکثر پرینترهای جوهرافشان ارزان و آسان برای استفاده هستند. آنها با هزینه بسیار کم در دسترس هستند. از سوی دیگر، پرینترهای جوهرافشان از پرینترهای لیزری تطبیق پذیرتر هستند. زیرا تقریباً روی هر نوع ماده ای می توانند چاپ کنند.

یکی دیگر از مزیت های چاپگرهای جوهرافشان این است که در اندازه ها و قابلیت های مختلف تولید می شوند. چاپگرهای خانگی معمولا کوچکتر و سبکتر از چاپگرهای اداری هستند. مدل های صنعتی معمولا بزرگتر از مدل های تجاری هستند. این بدان معنی است که چاپگرهای خانگی می توانند قابل حمل تر باشند.

با این حال، مدل های صنعتی ممکن است سرعت چاپ یا وضوح بالاتری داشته باشند. یکی دیگر از مزایای پرینترهای جوهرافشان چاپ عکس باکیفیت آنهاست. به خصوص وقتی صحبت از گرادیان رنگ و عکس های براق می شود. چاپگرهای عکس با فناوری جوهرافشان و کاغذ عکس مخصوص، نتایج بهتری نسبت به چاپگرهای لیزری رنگی دارند.

در نهایت، چاپگرهای جوهرافشان مانند سایر فرآیندهای چاپ از مواد شیمیایی خطرناک استفاده نمی کنند و آنها را از خطرات بهداشتی و ایمنی عاری می کند. به عنوان مثال، پرینترهای لیزری اغلب سطح بالایی از گرد و غبار ریز را از تونر تولید می کنند.

چاپگر جوهر افشان آوافرهنگ چیست؟

امروزه چاپ به بخش مهمی از تجارت تبدیل شده است. اسناد آنلاین و آفلاین زیادی وجود دارند که ممکن است نیاز به چاپ انبوه داشته باشند. چاپگرهای جوهرافشان، همانطور که از نامشان پیداست، نوعی چاپ هستند که با پاشیدن قطرات بزرگ جوهر روی کاغذ کار می کنند.

بر اساس قابلیت ها و مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان، انواع مختلفی از چاپگرهای جوهرافشان وجود دارد.

کاربردهای پرینترهای جوهرافشان

امروزه چاپگرهای جوهرافشان به عنوان یک دستگاه چند منظوره با اسکن، چاپ و کپی عمل می کنند. این دستگاه ها از کارتریج های حاوی جوهر برای فرآیند چاپ استفاده می کنند. در طول سال ها، بهبودهایی در چاپگرهای جوهرافشان هم از نظر سرعت و هم از نظر کیفیت انجام شده است.

با وجود اینکه پرینترهای لیزری در محیط های کاری ترجیح داده می شوند. هنوز هم برخی از شرکت ها هستند که از چاپگرهای جوهرافشان استفاده می کنند. بسته به سطح کار خود می توانید به مزایا و معایب پرینترهای جوهرافشان توجه کرده و اقدام به خرید آنها کنید.

چاپگر جوهر افشان چگونه کار می کند؟

هنگام ساخت یک چاپگر جوهرافشان، سازندگان چاپگر از دو فناوری استفاده می کنند. در زیر به توضیح هر یک می پردازیم.

حباب های حرارتی

پیزوالکتریک

فوم حرارتی: این فناوری بیشتر توسط شرکت های Canon و HP استفاده می شود. در این فناوری گرما توسط مقاومت های کوچک تولید می شود که باعث تبخیر جوهر و ایجاد حباب می شود. هنگامی که حباب کشیده می شود، مقدار کمی جوهر از نازل و صفحه نمایش آزاد می شود و زمانی که حباب فرو می ریزد خلاء ایجاد می کند. سپس، چاپگر جوهر بیشتری را از طریق کارتریج روی هد چاپ می‌گذارد. هد چاپ دارای 300 تا 600 نازل کوچک است و همه نازل ها اجازه می دهند قطرات به طور همزمان شلیک شوند.

پیزوالکتریک: این تکنیک توسط اپسون ابداع شد و از کریستال های پیزو استفاده می شود. یک کریستال پشت مخزن جوهر هر نازل قرار می گیرد. کریستال یک بار الکتریکی کوچک دریافت می کند و سپس می لرزد. هنگامی که کریستال در داخل می لرزد. به شما امکان می دهد مقدار کمی جوهر را از نازل خارج کنید. هنگامی که نازل از خارج می لرزد. جوهر بیشتری را به داخل مخزن می کشد تا جوهر اسپری شده جایگزین شود.